Het werkkabinet bevat gedichten in afbraak en opbouw.
Het werkkabinet bevat gedichten in afbraak en opbouw. Dit is de plek waar ik eerste/ruwe versies en soms ook de bijbehorende aantekeningen van gedichten of verhalen deel. Wat je hier leest is soms nog lang niet af of bevindt zich in de afrondende fase. De uiteindelijke versies van de gedichten worden op de hoofdpagina www.verborgentekstmueum.nl gedeeld. Vaak met opgeschoonde aantekeningen, maar meestal wel met toelichting. Deze pagina is bedoeld voor meelezers en andere nieuwsgierigen. Sommige gedichten parkeer ik hier tot ze officieel gepubliceerd (mogen) worden. Ik werk momenteel aan verschillende teksten: Gedicht voor José Schuyt WERKTITEL: DE HANDEN VAN CAMILLE In eerste instantie wilde ik een gedicht schrijven over José / Camille dat de 37 jaar beslaat van Camille, maar ook de geschiedenis van José. Als basis hiervoor gebruikte ik stukken uit het Noordhollands dagblad, een interview van Gaatze de Vries en de ervaringen van mijzelf en anderen rondom Camille/Young Art. Tjarko wees mij bijvoorbeeld op het feit dat Camille Claudelle (naamgeefster van het café) als muze en assistente van Auguste Rhodin vaak de zo moeilijke handen en voeten van beelden boetseerde. Een fantastische parallel met de handjes rondom Camille. Schema gemaakt, algemeen verloop bepaald, geschiedenis erin. Vroege jeugd, volwassen worden, kennis delen, overdragen. Alle boxjes afgevinkt. Toen verscheen er een bericht over de vier laatste 'werk'dagen van José waarin nog een keer alles los zou gaan. Geen stijve speeches, zo min mogelijk formeel en zoveel mogelijk delen van tranen van verdriet, plezier en geluk. Mijn eerste gedicht hoefde niet direct in de prullenbak, want ik heb wel vaker twijfels over een gedicht als het bijna af is. Ik heb geleerd ze te bewaren en later te omarmen of accepteren zoals ze zijn. Hieronder beide versies. José een: Een wieg in de wijk, geen schoolbanken versleten Trouw gebleven aan de roots De missie is daar, geen tijd om te keten Met vallen en opstaan investeren in goeds Een wieg in de wijk, geen schoolbanken versleten We laten sporen achter Talenten aangeboord De wereld ietsje zachter We zetten dingen voort We laten sporen achter Zingen, dansen, een lach een traan Wat je al kende, maar met een twist Soms gepland, meestal spontaan Niet geschoten, kans gemist Zingen, dansen, een lach een traan De getekende handen van Camille Uiteenlopende kostgangers des levens Een kakelbont Vaudeville Origineel vanouds opnieuw beleven De getekende handen van Camille Reuzen op schouders van reuzen Weg met het gedoe Dezelfde kant op alle neuzen We zoeken samen naar het hoe Reuzen op schouders van reuzen Neem morgen allemaal maar een vrije geest Een blik over de schouder Het deuntje klinkt van het laatste feest Dat waar we zo van houden Neem morgen allemaal maar een vrije geest José twee: De leerling en de meester Rhodin was groots Camille in den beginne niet In de marge werken Tot je haar handen ziet Een samenspel van handen De steun bij vreugde en verdriet Het vleugels krijgen van vertrouwen Een feest waar iedereen van geniet Dag Martin, dag To, dag Frits Dag Chiel, dag Cees En ga zo nog maar even door Uren bomen over dromen Wederzijds luisterend oor Je bent Ken je me effe helpe? Je bent Neem er nog een Je bent En nu allemaal opdonderen Je bent Risk tot in de vroege uren Je bent niet van Met een kartonnen doos Met paperassen Een nietmachien En een vetplant Via de achterdeur Je bent van we gaan er nog eens veur Je bent geluk van delen Jose, we hebben je gezien Inzending Nationale stadsdichtersdag: (over de onmogelijkheid van taken die een stads/volksdichter dient te vervullen. pseudochecklist om volksdichter te worden. Garantie tot de deur.) Checklist Lees de politiek de les Liefst van links naar rechts Knuffel de oudste boom, raap gebitten op Bij scheuren in de stoep praat jij cement Schud handen, hijs jezelf in je netste klof Vergeet je modderschoenen niet Wees erbij op het moment dat stemmen breken Kijk met mensen mee, laat ze voelen wat jij ziet Bij troost gebruik je je zachtste lettergrepen Bij radeloosheid een afgemeten dosis compassie Weer eens kijken naar die kerktoren Blijf bij de tijd als de klok zijn wijzers weer verliest Laat fietspaden zingen Laat lantaarnpalen dansen Maak van elk plein een podium Gebruik de markt als melodie Rek grenzen op met gedachten Schrijf een ode aan de burgemeester Die zijn sokken vergat Vergeet de afwas die op je wacht Vertel over de regen die viel Noem het kunst Dichter van allen en niemand tegelijk Poeta Populi Stadsgedicht 2: Als de Stemmen Zwijgen *C*arillonklanken verdwenen van het plein *E*cho's herinneren aan een vervlogen tijd *G*een vervolg in zicht, tijd die verstrijkt *B*eelden vervagen tot een onkreukbare lijn *A*an zachte klanken ontbreekt de zekerheid *C*ontouren vervagen, stil klinkt een refrein *E*en stilte fluistert vergankelijke schijn *G*eruis van herinneringen duurt een eeuwigheid *F*luisterend gloort een nieuw begin *A*ls melodie die opbouwt in klank *C*adeau als ontknoping na een donkere nacht *G*elukkig weerklinken van dat wat ging *B*ij geluiden van weleer ontvangen in dank *D*e Beverwijkers met muziek opgewacht --------------------------------------------- Het gedicht gaat dus enerzijds gaat het over kroeg "'t Carillon" die er niet meer is, anderzijds over het Carillon dat na jaren te zijn opgeborgen in het zuiden van het land weer teruggeplaatst gaat worden vlakbij de entree van Beverwijk (waarschijnlijk) op het eiland in de stationsvijver. Liefst laat ik in het midden over welk van de twee het gaat zodat de interpretatie voor beide kan gelden. Het is een Petrarca sonnet 2x4 2x3 rijmschema ABBA BAAB CDE CDE De beginletters van de regels in dit gedicht vormen de volgende akkoorden: 1. Eerste strofe: *C-E-G-B* → Dit vormt een *Cmaj7*-akkoord (C majeur 7). 2. Tweede strofe: *A-C-E-G* → Dit vormt een *Am7*-akkoord (A mineur 7). 3. Derde strofe: *F-A-C* → Dit vormt een *F*-akkoord (F majeur). 4. Vierde strofe: *G-B-D* → Dit vormt een *G*-akkoord (G majeur). De opeenvolging van deze akkoorden (*Cmaj7 - Am7 - F - G*) is een klassieke harmonische progressie, vaak gebruikt in muziek. In theorie zou het op een Carillon gespeeld kunnen worden.Dat klinkt dan ongeveer zo: Bezoek de online Chord Player
HAARLEMSE DICHTLIJN HEMELVAARTFESTIVAL (Thema: in goeie aarde) *Wat de winter loslaat* Een huid bedekt met omgewoelde aarde Wat begraven ligt, is al vergeten Wat herinnerd wordt, is van waarde Onthouden wat je nooit mocht weten Wat begraven ligt, is al vergeten Wortels zoeken een weg naar licht Onthouden wat je nooit mocht weten De aarde zwijgt, vervult haar plicht Wortels zoeken een weg naar licht Groei draagt resten van grond De aarde zwijgt, vervult haar plicht Stilte bloeit, vervult de mond Groei draagt resten van grond Vergeving heelt wat ooit moest breken Stilte bloeit, vervult de mond Lenteregen doet wintergrond weken Vergeving heelt wat ooit moest breken Wat herinnerd wordt, is van waarde Lenteregen doet wintergrond weken Een huid bedekt met omgewoelde aarde Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum. Kabbelende bundel wel en wee Weggedragen met zilte handen Verzanden alle zorgen in zee Ontrafelen de scherpe randen Ontknarsen alle piekertanden Tijdloos blijf ik hier staan En kan ik de hele wereld aan (inzending Poëzie in de branding 2025) Maximaal bordgebruik met 7 regels van 28 tekens (incl. spaties) Septet ABABBCC Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum. GOEIE GROND Mijn hand zandlopert goeie grond. Hoog en droog, waar duinen fier rijzen, Het kerngebied van Kennemerland, puur, Hier begon de mens te zaaien met zorg en prijzen, De strandwallen boden hoogte en cultuur. De akkers in Beijerlust, sporen van oude tijd, Bronstijd en IJzertijd brachten boeren daar, Tuinderscultuur in Midden-Kennemerland, bloeit wijd, De tuinders varen naar steden, een rijk gebaar. Geestgrond, vruchtbaar en fijn, teelt niet verkeerd, Waterlopen, kanalen, een netwerk zo dicht, De tuinders leveren wat de stad ontbeert, Wortelen, asperges, sla, een smakelijk licht. De jacht, de stroperij, ook op dit land, Edelen en aristocraten jagen met plezier, Buitenplaatsen bieden rust, ogen parmant, Vermakelijk landleven, welkom vertier. Tuinbouw groeit en bloeit, een rijke tijd, Aardbeien, groenten, bloemen in overvloed, Heemskerk en Beverwijk, tuinders wijd verspreid, Kennis en vakmanschap, met liefde begroet. Mijn hand zandlopert goeie grond. Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum. HET BOS Het bos, het bos, Door de bomen Het bos We regeren Met het hart En in het weekend Gaan we los Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum. - Liedtekst voor het 100-jarig bestaan van de Agathakerk in Beverwijk. Doorgeven van verhalen, verzamelen rond het kampvuur, 8 pilaren. Liedteksten schrijven is een hele andere tak van sport voor mij. En al helemaal wanneer het door een koor gezongen gaat worden. Agatha 100 jaar (behind the scenes) Couplet A t/m D (E+F vervalt, couplet a t/m c samenvatten om in te korten) 1) a vz Elkaar ontmoeten brengt een nieuw begin Couplet 1,2 en 3 samenpakken Couplet 1: Geboorte nz Geloof, hoop en roeping geven zin b vz Vragen stellen, vreugde, liefde, aandacht, teer en puur nz De groep wast aan en groeit met ieder uur 2) a vz Zoekend naar God, door geloof gedragen Couplet 2: Jeugd nz Met vallen en opstaan sommige dagen b vz Gepaard met triomfen, vormende jaren nz Woelige keuzen, gevolgd door bedaren REFR (1) a vz Ook na een tijd van honderd jaren a' nz Steeds gesteund door acht pilaren (omarmen en steunen afwisselen?) 8 a'' vz Tonen wij in ons gebaar: 8 b nz Voor iedereen staan wij hier klaar! 8 Ook na een tijd van honderd jaren Steeds omarmd door acht pilaren Tonen wij in ons gebaar: Voor iedereen staan wij hier klaar! C a vz Een rol die verandert, het nieuwe ontmoeten Couplet 3: Volwassenheid nz Het (kamp)vuur blijft branden, wij zullen begroeten b vz Een plek voor verhalen en geborgenheid nz Wat langzaam zal groeien krijgt hier alle tijd REFR (2) a vz Ook na een tijd van honderd jaren a' nz Steeds gesteund door acht pilaren (omarmen en steunen afwisselen?) a'' vz Tonen wij in ons gebaar: b'' nz Voor iedereen staan wij hier klaar! D a vz Agatha van Catania een bijzondere vrouw Couplet 4: Wijsheid en Erfenis. Blik vooruit. nz Haar roeping vastberaden ten trouw in de rol geschikt b vz Agatha biedt steun bij alle zorgen Groen nz Geeft ons kracht, klaar voor morgen REFR(3) ? vz Ook na een tijd van honderd jaren ? nz Steeds gesteund door acht pilaren (omarmen en steunen afwisselen?) ? vz Tonen wij in ons gebaar: ? nz Voor iedereen staan wij hier klaar!
***