Home

Het werkkabinet bevat gedichten in afbraak en opbouw.

HET WERKKABINET

    
Het werkkabinet bevat gedichten in afbraak en opbouw. Dit is de plek waar ik eerste/ruwe versies en soms ook de bijbehorende aantekeningen van gedichten of verhalen deel. Wat je hier leest is soms nog lang niet af of bevindt zich in de afrondende fase. De uiteindelijke versies van de gedichten worden op de hoofdpagina www.verborgentekstmueum.nl gedeeld. Vaak met opgeschoonde aantekeningen, maar meestal wel met toelichting. Deze pagina is bedoeld voor meelezers en andere nieuwsgierigen. Sommige gedichten parkeer ik hier tot ze officieel gepubliceerd (mogen) worden.

Ik werk momenteel aan verschillende teksten:

Gedicht voor José Schuyt

WERKTITEL: DE HANDEN VAN CAMILLE
In eerste instantie wilde ik een gedicht schrijven over José / Camille dat de 37 jaar beslaat van Camille, maar ook de geschiedenis van José. Als basis hiervoor gebruikte ik stukken uit het Noordhollands dagblad, een interview van Gaatze de Vries en de ervaringen van mijzelf en anderen rondom Camille/Young Art. 
Tjarko wees mij bijvoorbeeld op het feit dat Camille Claudelle (naamgeefster van het café) als muze en assistente van Auguste Rhodin vaak de zo moeilijke handen en voeten van beelden boetseerde. Een fantastische parallel met de handjes rondom Camille.
Schema gemaakt, algemeen verloop bepaald, geschiedenis erin. Vroege jeugd, volwassen worden, kennis delen, overdragen. Alle boxjes afgevinkt. Toen verscheen er een bericht over de vier laatste 'werk'dagen van José waarin nog een keer alles los zou gaan. Geen stijve speeches, zo min mogelijk formeel en zoveel mogelijk delen van tranen van verdriet, plezier en geluk.
Mijn eerste gedicht hoefde niet direct in de prullenbak, want ik heb wel vaker twijfels over een gedicht als het bijna af is. Ik heb geleerd ze te bewaren en later te omarmen of accepteren zoals ze zijn. Hieronder beide versies.

José een:

Een wieg in de wijk, geen schoolbanken versleten
Trouw gebleven aan de roots
De missie is daar, geen tijd om te keten
Met vallen en opstaan investeren in goeds
Een wieg in de wijk, geen schoolbanken versleten

We laten sporen achter
Talenten aangeboord
De wereld ietsje zachter
We zetten dingen voort
We laten sporen achter

Zingen, dansen, een lach een traan
Wat je al kende, maar met een twist
Soms gepland, meestal spontaan
Niet geschoten, kans gemist
Zingen, dansen, een lach een traan

De getekende handen van Camille
Uiteenlopende kostgangers des levens
Een kakelbont Vaudeville
Origineel vanouds opnieuw beleven
De getekende handen van Camille

Reuzen op schouders van reuzen
Weg met het gedoe
Dezelfde kant op alle neuzen
We zoeken samen naar het hoe
Reuzen op schouders van reuzen

Neem morgen allemaal maar een vrije geest
Een blik over de schouder
Het deuntje klinkt van het laatste feest
Dat waar we zo van houden
Neem morgen allemaal maar een vrije geest




José twee:

De leerling en de meester

Rhodin was groots
Camille in den beginne niet
In de marge werken
Tot je haar handen ziet

Een samenspel van handen
De steun bij vreugde en verdriet
Het vleugels krijgen van vertrouwen
Een feest waar iedereen van geniet

Dag Martin, dag To, dag Frits
Dag Chiel, dag Cees
En ga zo nog maar even door
Uren bomen over dromen
Wederzijds luisterend oor

Je bent
Ken je me effe helpe?
Je bent 
Neem er nog een
Je bent 
En nu allemaal opdonderen
Je bent
Risk tot in de vroege uren

Je bent niet van
Met een kartonnen doos
Met paperassen
Een nietmachien
En een vetplant
Via de achterdeur

Je bent van we gaan er nog eens veur
Je bent geluk van delen

Jose, we hebben je gezien



Inzending Nationale stadsdichtersdag:
(over de onmogelijkheid van taken die een stads/volksdichter dient te vervullen. pseudochecklist om volksdichter te worden. Garantie tot de deur.)



Checklist

Lees de politiek de les
Liefst van links naar rechts
Knuffel de oudste boom, raap gebitten op
Bij scheuren in de stoep praat jij cement
Schud handen, hijs jezelf in je netste klof
Vergeet je modderschoenen niet
Wees erbij op het moment dat stemmen breken
Kijk met mensen mee, laat ze voelen wat jij ziet
Bij troost gebruik je je zachtste lettergrepen
Bij radeloosheid een afgemeten dosis compassie
Weer eens kijken naar die kerktoren
Blijf bij de tijd als de klok zijn wijzers weer verliest
Laat fietspaden zingen
Laat lantaarnpalen dansen
Maak van elk plein een podium
Gebruik de markt als melodie
Rek grenzen op met gedachten
Schrijf een ode aan de burgemeester
Die zijn sokken vergat
Vergeet de afwas die op je wacht
Vertel over de regen die viel
Noem het kunst
Dichter van allen en niemand tegelijk
Poeta Populi





Stadsgedicht 2:

Als de Stemmen Zwijgen

*C*arillonklanken verdwenen van het plein
*E*cho's herinneren aan een vervlogen tijd
*G*een vervolg in zicht, tijd die verstrijkt
*B*eelden vervagen tot een onkreukbare lijn

*A*an zachte klanken ontbreekt de zekerheid
*C*ontouren vervagen, stil klinkt een refrein
*E*en stilte fluistert vergankelijke schijn
*G*eruis van herinneringen duurt een eeuwigheid

*F*luisterend gloort een nieuw begin
*A*ls melodie die opbouwt in klank
*C*adeau als ontknoping na een donkere nacht

*G*elukkig weerklinken van dat wat ging
*B*ij geluiden van weleer ontvangen in dank
*D*e Beverwijkers met muziek opgewacht


---------------------------------------------
Het gedicht gaat dus enerzijds gaat het over kroeg "'t Carillon" die er niet meer is, anderzijds over het Carillon dat na jaren te zijn opgeborgen in het zuiden van het land weer teruggeplaatst gaat worden vlakbij de entree van Beverwijk (waarschijnlijk) op het eiland in de stationsvijver. Liefst laat ik in het midden over welk van de twee het gaat zodat de interpretatie voor beide kan gelden.

Het is een Petrarca sonnet 2x4 2x3 rijmschema ABBA BAAB CDE CDE

De beginletters van de regels in dit gedicht vormen de volgende akkoorden:
1. Eerste strofe: *C-E-G-B*  
   → Dit vormt een *Cmaj7*-akkoord (C majeur 7).
2. Tweede strofe: *A-C-E-G*  
   → Dit vormt een *Am7*-akkoord (A mineur 7).
3. Derde strofe: *F-A-C*  
   → Dit vormt een *F*-akkoord (F majeur).
4. Vierde strofe: *G-B-D*  
   → Dit vormt een *G*-akkoord (G majeur).
De opeenvolging van deze akkoorden (*Cmaj7 - Am7 - F - G*) is een klassieke harmonische progressie, vaak gebruikt in muziek. In theorie zou het op een Carillon gespeeld kunnen worden.

Dat klinkt dan ongeveer zo: Bezoek de online Chord Player

HAARLEMSE DICHTLIJN HEMELVAARTFESTIVAL
(Thema: in goeie aarde)

*Wat de winter loslaat*

Een huid bedekt met omgewoelde aarde
Wat begraven ligt, is al vergeten
Wat herinnerd wordt, is van waarde
Onthouden wat je nooit mocht weten

Wat begraven ligt, is al vergeten
Wortels zoeken een weg naar licht
Onthouden wat je nooit mocht weten
De aarde zwijgt, vervult haar plicht

Wortels zoeken een weg naar licht
Groei draagt resten van grond
De aarde zwijgt, vervult haar plicht
Stilte bloeit, vervult de mond

Groei draagt resten van grond
Vergeving heelt wat ooit moest breken
Stilte bloeit, vervult de mond
Lenteregen doet wintergrond weken

Vergeving heelt wat ooit moest breken
Wat herinnerd wordt, is van waarde
Lenteregen doet wintergrond weken
Een huid bedekt met omgewoelde aarde










    
Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum.


Kabbelende bundel wel en wee
Weggedragen met zilte handen
Verzanden alle zorgen in zee
Ontrafelen de scherpe randen
Ontknarsen alle piekertanden
Tijdloos blijf ik hier staan
En kan ik de hele wereld aan

(inzending Poëzie in de branding 2025)
Maximaal bordgebruik met 7 regels van 28 tekens (incl. spaties)
Septet ABABBCC



Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum.


GOEIE GROND

Mijn hand zandlopert goeie grond.

Hoog en droog, waar duinen fier rijzen,
Het kerngebied van Kennemerland, puur,
Hier begon de mens te zaaien met zorg en prijzen,
De strandwallen boden hoogte en cultuur.

De akkers in Beijerlust, sporen van oude tijd,
Bronstijd en IJzertijd brachten boeren daar,
Tuinderscultuur in Midden-Kennemerland, bloeit wijd,
De tuinders varen naar steden, een rijk gebaar.

Geestgrond, vruchtbaar en fijn, teelt niet verkeerd,
Waterlopen, kanalen, een netwerk zo dicht,
De tuinders leveren wat de stad ontbeert,
Wortelen, asperges, sla, een smakelijk licht.

De jacht, de stroperij, ook op dit land,
Edelen en aristocraten jagen met plezier,
Buitenplaatsen bieden rust, ogen parmant,
Vermakelijk landleven, welkom vertier.

Tuinbouw groeit en bloeit, een rijke tijd,
Aardbeien, groenten, bloemen in overvloed,
Heemskerk en Beverwijk, tuinders wijd verspreid,
Kennis en vakmanschap, met liefde begroet.

Mijn hand zandlopert goeie grond.



Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum.
HET BOS

Het bos, het bos,
Door de bomen
Het bos

We regeren
Met het hart

En in het weekend
Gaan we los



Deze moet ik nog omzetten in een individuele pagina voor het tekstmuseum.

- Liedtekst voor het 100-jarig bestaan van de Agathakerk in Beverwijk. Doorgeven van verhalen, verzamelen rond het kampvuur, 8 pilaren. Liedteksten schrijven is een hele andere tak van sport voor mij. En al helemaal wanneer het door een koor gezongen gaat worden.

Agatha 100 jaar (behind the scenes)

				Couplet A t/m D (E+F vervalt, couplet a t/m c samenvatten om in te korten)		
1)	a	vz		Elkaar ontmoeten brengt een nieuw begin	Couplet 1,2 en 3 samenpakken	Couplet 1: Geboorte
		nz		Geloof, hoop en roeping geven zin		
	b	vz		Vragen stellen, vreugde, liefde, aandacht, teer en puur		
		nz		De groep wast aan en groeit met ieder uur		
2)	a	vz		Zoekend naar God, door geloof gedragen		Couplet 2: Jeugd
		nz		Met vallen en opstaan sommige dagen		
	b	vz		Gepaard met triomfen, vormende jaren		
		nz		Woelige keuzen, gevolgd door bedaren		
REFR (1)	a	vz		Ook na een tijd van honderd jaren 		
	a'	nz		Steeds gesteund door acht pilaren        (omarmen en steunen afwisselen?)	8	
	a''	vz		Tonen wij in ons gebaar:	8	
	b	nz		Voor iedereen staan wij hier klaar!	8	
				Ook na een tijd van honderd jaren 		
				Steeds omarmd door acht pilaren		
				Tonen wij in ons gebaar:		
				Voor iedereen staan wij hier klaar!		
C	a	vz		Een rol die verandert, het nieuwe ontmoeten		Couplet 3: Volwassenheid
		nz		Het (kamp)vuur blijft branden, wij zullen begroeten		
	b	vz		Een plek voor verhalen en geborgenheid		
		nz		Wat langzaam zal groeien krijgt hier alle tijd		
REFR (2)	a	vz		Ook na een tijd van honderd jaren 		
	a'	nz		Steeds gesteund door acht pilaren        (omarmen en steunen afwisselen?)		
	a''	vz		Tonen wij in ons gebaar:		
	b''	nz		Voor iedereen staan wij hier klaar!		
D	a	vz		Agatha van Catania een bijzondere vrouw		Couplet 4: Wijsheid en Erfenis. Blik vooruit.
		nz		Haar roeping vastberaden ten trouw		in de rol geschikt
	b	vz		Agatha biedt steun bij alle zorgen		Groen
		nz		Geeft ons kracht, klaar voor morgen		
REFR(3)	?	vz		Ook na een tijd van honderd jaren 		
	?	nz		Steeds gesteund door acht pilaren        (omarmen en steunen afwisselen?)		
	?	vz		Tonen wij in ons gebaar:		
	?	nz		Voor iedereen staan wij hier klaar!		




***

MttS

#stadsdichter